Czym są zdolności?
Zdolność to układ warunków wewnętrznych danej osoby decydujący o poziomie i jakości jej osiągnięć realizowanej przez nią działalności. Słownik pedagogiczny podaje, że „zdolność to możliwość uzyskania spodziewanych wyników przy wykonaniu danych czynności w określonych warunkach wewnętrznych (…) zdolności mają charakter ogólny tzn. ich konieczność jest obecna przy wykonywaniu przez człowieka różnych czynności. Do zdolności ogólnych zalicza się: spostrzegawczość, sprawność myślenia, wyobraźnię, pamięć, uwagę oraz sprawność motoryczną.”.
Rola rodziny we wspomaganiu pasji dziecka
Rodzina kształtuje wszystkie cechy i dyspozycje dziecka, które decydować będą o jego przyszłym losie. Dziecko, które jest dobrze wychowane w przyszłości będzie miał większe szanse zaspokojenia swoich i cudzych potrzeb. Rodzice nie tworzą uzdolnień u dziecka. Wymaga ona jedynie odpowiednich warunków do rozwijania swoich pasji. Dzieci nie doceniają własnych pomysłów, pomniejszają swoje możliwość, dlatego też rodzice powinni je motywować. Powinny miec zatem dostęp do własnych zainteresowań, lecz poznac przy tym poglądy rodziców. Każda jednostka jest indywidualnością więc musi dobrac hobby do swoich wymagan.

Aktywność jest to warunek rozwoju człowieka. Dziecko bawi się najpierw różnymi przedmiotami i zabawami, które rozwijającego wyobraźnię Ważna jest zabawa z rodzicami i rodzeństwem, gdzie aktywność przejawia się w różnego rodzaju pomysłach. Dziecko powinno angażować się do współpracy w zajęciach domowych, miec swoje obowiązki. Otoczenie powinno stwarzać warunki, które będą sprzyjały rozwojowi aktywności własnej. Niezbędne jest utworzenie dziecku właściwych warunków do podejmowania przez nie różnorodnej działalności. Będzie to miał wpływ na aktywność twórczą, a więc taką która będzie wnosił coś nowego dla dziecka. Postawa twórcza związana jest z otwartością na nowe doświadczenia, gotowością do ryzyka, elastycznością w przekształcaniu własnego życia, ciekawością i oryginalnością pomysłów.
Jak rozwijać pasje u dziecka?
Rozpoznawanie zdolności dzieci jest bardzo skomplikowanym i pracochłonnym procesem. Identyfikacja tych zdolności wymaga umiejętności psychopedagogicznych. Ważne jest odwołanie się do teoretycznych koncepcji uzdolnień, czy inteligencji. W trakcie prognozowania zdolności trzeba zwracać uwagę na czynniki środowiskowe.
Nie ma jednej metody rozpoznania zdolności, dlatego najczęściej wykorzystuje się zabiegi takie jak :
Testy pomiaru inteligencji, umiejętność i osiągnięć szkolnych oraz testy myślenia twórczego
Konkursy, olimpiady
Kwestionariusze, listy cech zachowań dzieci
Analiza rysunków dzieci, wypracowań, itp.
Bibliografia :
Gajda J., ABC Mądrego Rodzica. Inteligencja Twojego Dziecka, Internetowe Wydawnictwo „Złote Myśli” , Gliwice 2008
Czaja-Chudyba I., Jak rozwijać zdolności dziecka, WSiP, Warszawa 2009
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz